Scenariusz ten integruje treści z zakresu Edukacji środowiskowej, polonistycznej, matematycznej oraz plastycznej. Zawiera różnorodne, ciekawe metody i formy pracy. Atrakcją tych zajęć jest niewątpliwie to, że odbyły się one w Izbie Edukacji Leśnej w Siewierzu, czyli w naturalnych warunkach rozwoju roślin i życia zwierząt. Małgorzata Zych Miejska Szkoła Podstawowa nr 4 w Zawierciu
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie pierwszej w Izbie Edukacji Leśnej w Siewierzu
POZNAJEMY RÓŻNE GATUNKI DRZEW
Zajęcia integrujące : treści środowiskowe, polonistyczne, matematyczne i działalność plastyczną
CELE ZAJĘĆ
Cel ogólny Rozpoznawanie i nazywanie poznanych gatunków drzew liściastych i iglastych. Cele operacyjne Uczeń : - analizuje treść wiersza, - wyróżnia porę roku - jesień - wskazuje i nazywa części drzewa, - rozwiązuje zagadki o drzewach, - rozpoznaje i nazywa drzewa na podstawie liści, cech charakterystycznych dla pnia i korony, - wie, co to las liściasty i iglasty, - podaje sposoby ochrony lasu, - dodaje i odejmuje do 30, - wykonuje klasowy album „Jesienne liście”, - tworzy kompozycje z suszonych liści i materiału przyrodniczego,
Cele wychowawcze
- rozbudzanie więzi emocjonalnej z przyrodą i wrażliwości na piękno przyrody ojczystej, - uczeń rozumie potrzebę ochrony drzew, - uczeń stara się pracować w grupie. Metody : - podająca : informacyjna, instruktaż, - praktyczna : praktycznego – działania, - poszukująca : giełda pomysłów, - oglądowa : pokaz sylwety drzewa, naturalne okazy liści, ilustracje, Formy :
- indywidualna, - indywidualna zróżnicowana, - grupowa, - zbiorowa
Środki dydaktyczne :
- wiersz Leopolda Staffa „ Jesienne liście”, - sylweta drzewa z częściami, - zagadki o drzewach, - ilustracje różnych drzew i naturalne okazy liści, - eksponaty zgromadzone w Izbie Edukacji Leśnej, - karty pracy dla uczniów nr1 i nr 2, - kartoniki do giełdy pomysłów, - nagranie piosenki „Jesień chodzi po lesie”, magnetofon.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie do tematu zajęć. • Odczytanie przez nauczyciela wiersza Leopolda Staffa „Jesienne liście”. ( załącznik nr 1) • Analiza treści wiersza : rozmowa kierowana -pytania nauczyciela. - Jaka pora roku występuje w wierszu? - Kto jest bohaterem wiersza? - Jakie drzewa występują? - Jak rozumiecie słowa „Bo wstyd by było naszemu gronu , szukać kasztana pod drzewem ... klonu.
2. Wskazywanie i nazywanie części drzewa.( załącznik nr 2 – karta pracy dla każdego ucznia). • Uczniowie dopasowują podpisy do poszczególnych części drzewa.
3. Prezentacja dużej sylwety drzewa na tablicy – sprawdzenie przez uczniów poprawności wykonanego zadania, pomoc nauczyciela. • Nazwanie prezentowanego drzewa – charakterystyczny pień, korona, liście – dąb.
4. Poznawanie różnych gatunków drzew – zagadki ( załącznik nr 3) • Prezentacja naturalnych okazów liści, ilustracje drzew, wykorzystanie tablic przyrodniczych Izby Edukacji Leśnej. • Oglądanie eksponatów, porównywanie kształtu, wielkości, koloru liści; wskazywanie cech charakterystycznych .
5. Wspólna cecha analizowanych drzew – liście i igły – drzewa liściaste i drzewa iglaste.
6. Klasowy album – „Jesienne liście”. • Każdy uczeń otrzymuje po dwa okazy zasuszonych liści. Rozpoznaje je , przykleja na kartkę formatu A-4 i podpisuje je. W ten sposób tworzy swoje strony do klasowego albumu.
7. Zabawa ruchowa przy piosence „Jesień chodzi po lesie”.
8. Rola drzew – odgadywanie haseł z wykorzystaniem działań matematycznych – praca w 4 grupach( załącznik nr 4). • Uczniowie obliczają działania matematyczne, porządkują wyniki rosnąco lub malejąco wraz z przyporządkowanymi im wyrazami, odczytują zdania.
9. Giełda pomysłów. • Uczniowie zapisują na kartonikach swoje pomysły na temat „ Jak chronić las, aby korzystać z jego darów”. Mogą je zapisywać w formie próśb lasu do ludzi. • Uczniowie odczytują swoje propozycje.
10. Praca plastyczna : „ Las – najpiękniejszy pałac”. • Kompozycja z suchych liści i materiału przyrodniczego.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Leopold Staff „ Jesienne liście”
Kończy się lato w przepych bogate I zmienia, zmienia piękną swą szatę. Drzewa po świeżej, bujnej zieleni Wdziewają złote barwy jesieni.
Pogodnie, cicho i uroczyście Spływają z wolna na ścieżkę liście. A gdy spieszymy do szkoły drogą, Raźno szeleszczą, szumią pod nogą.
Kiedy wiatr zdrowy zachwieje dębem, Strząsa zeń liście z falistym wrębem. Jesiony ronią liście pierzaste, A klony sieją – pięciopalczaste.
Brzozie, topoli, grabowi, lipie Wiatr zrywa liście i sypie, sypie. A czasem z góry lecą znienacka Kasztany: lśniące, brunatne cacka.
Patrzmy na drzewa i śledźmy bacznie, Gdzie w liściach kasztan skrył się nieznacznie. Bo wstyd by było naszemu gronu Szukać kasztana pod drzewem ... klonu.
ZAŁĄCZNIK NR 2
Dopasuj podpisy do poszczególnych części drzewa :
a) korzeń b) pień c) gałęzie d) liście
ZAŁACZNIK NR 3
ZAGADKI
1.Pod jakim drzewem na pewno znajdzie dzik i wiewiórka małe żołędzie. ( dąb )
2.W zielonym gaiku stoi biała postać. Chce do samej ziemi gałązkami dostać. ( brzoza )
3. Jeśli od wyrazu „jesionka” odejmiesz „ka” otrzymasz nazwę drzewa. ( jesion )
4. Ma w swej koronie chyba dla igraszki, przedziwne nasiona skrzydlate jak ptaszki. ( klon )
5. Chociaż to drzewo jest takie wielkie, ale w niewielkich grabiach można je znaleźć. (grab )
6. Sylaba „ol” i sylaba „sza” nazwę drzewa ci da. (olsza )
7.Rośnie w lesie, ma cały rok zieloną sukienkę, często dzieci nazywają ją choinką. ( jodła )
8. Drzewo iglaste, drzewo żywiczne, wysokopienne, podniebne, śliczne. Zawsze zielone, zima czy lato, igły ma długie, bo to jest ........ . (sosna )
9. Wygląda pięknie jak malowany. Ręką przyrody szczodrze ubrany. Lecz zimą w innej będzie już szacie, bo choć igły dziś ma – zimą wszystkie je straci. (modrzew )
10. Drzewo wysokie, korona trójkątna cały rok zielone, w modne igły ubrane. (świerk )
ZAŁĄCZNIK NR 4
Praca w grupach Polecenie : Oblicz działania, uporządkuj wyniki - grupa 1 i grupa 3 rosnąco, grupa 2 i grupa 4 malejąco wraz z przyporządkowanymi im wyrazami. Odczytaj zdania.
Grupa nr 1 20 + 10 = ...... drzewa 20 – 10 = ...... cień 15 + 10 = ...... dają 12 - 2 = ...... powietrze 20 - 2 = ...... i oczyszczają
Grupa nr 2 18 – 3 + 5 = ...... przed 5 +3 = ...... drzewa 25 + 5 = ...... hałasem 7 + 5 = ...... chronią
Grupa nr 3 20 + 2 + 1 = ...... produkują 15 – 5 = ..... tlen 20 + 5 = ...... drzewa 8 – 1 – 1 = ...... oddychamy 10 – 2 –1 = ...... którym
Grupa nr 4 3 + 3 = ...... drzewa 9 + 6 = ...... schronienie 5 + 5 + 2 = ...... dają 20 – 1 = ...... zwierzętom 20 – 3 = ...... wielu
|